Mazda RX-7

auto

Mazda bojuje s vývojem nové RX-7

S novou Mazdou RX-7 to zatím vypadá bledě. Nový sporťák s rotačním Wankelovým motorem se měl na trhu objevit už letos, inženýři Mazdy se ale stále trápí s vývojem pohonné jednotky.

Podle zástupců automobilky stále nemůžou dosáhnout potřebných hodnot spotřeby benzínu a oleje a vypouštěných emisí. Také bojují s průběhem točivého momentu, který byl vždy achillovou patou Wankelů. Nový motor s označením 16X dostane poprvé v historii rotačních motorů přímé vstřikování, což by ale při použití v Mazdě RX-7 vedlo k nárůstu její hmotnosti.

To se vedení Mazdy nelíbí, protože momentálně kvůli spotřebě a emisím usiluje o co nejdietnější vozy. Současná Mazda 2 je nejlehčí automobil ve své třídě a sedan Mazda 6 díky chytré konstrukci zhubl oproti minulé generaci o působivých 100 kg.

Mazda proto uvedení sportovního modelu RX-7 na nějaký čas odloží, než se jí podaří problémy s točivým momentem, spotřebou, emisemi a hmotností vyřešit. Lehké to mít nebude.

Koncepce rotačního motoru se ale rozhodně vzdát nechce, protože Wankelův rotační motor patří ke značce Mazda stejně jako třeba pohon kol quattro ke značce Audi. V šedesátých letech s tímto druhem pohonné jednotky experimentovaly všechny větší automobilky, jenom Mazdě se ale podařilo účinný motor propracovat až do sériové výroby.

Největší úspěch s Wankelem zažila automobilka v roce 1991, kdy její závoďák Mazda 787B zvítězil v závodu 24 h Le Mans.

Nejznámějším modelem Mazdy s rotačním motorem je čtyřdveřové kupé RX-8, jehož motor se pyšní ochotou točit se až k devítí tisícům otáčkám za minutu.

 

www.auto-iq.cz